Ett business case för implementering av Pimcore PIM

Pimcore astronaut

Idag saknar de flesta företag en dedikerad PIM-lösning (Product Information Management). Hanteringen av produktinformation och organiseringen inom PIM sköts ofta delvis manuellt i Excel, andra interna system, och delvis direkt i ERP- och e-handelssystemen.

Internlösningar som inte är designade för att hantera produktinformation har dock begränsningar när det gäller bredd och djup i funktionaliteten jämfört med vad en modern PIM kan erbjuda.

Många kunder ser också ett behov av en DAM-modul, en Digital Asset Management-lösning för att organisera och distribuera bilder, filmer, PDF:er, grafik etc. på ett strukturerat sätt till alla försäljningskanaler. Detta inkluderar både digitala och analoga kanaler, såväl som B2B och B2C, och både interna och externa målgrupper. Utöver att hantera nämnda funktioner är Pimcore även en DXP, Digital Experience Platform, med verktyg för att anpassa interna och externa webbgränssnitt och möjligheter att bygga e-handelslösningar.

 

Utmaningar

Produktinformation som kommer från andra källor än en PIM-lösning har tydliga brister som begränsar möjligheterna att marknadsföra produkterna i alla kanaler på ett dynamiskt sätt med fokus på relevant kundinformation och sökmotoroptimering. Dessa lösningar saknar även användargränssnittet och funktionerna som krävs för att effektivt och koordinerat utföra internt arbete med produktinformation. Därför missar man idag möjligheter till ökade intäkter och kostnadsbesparingar.

 

Ateles Pimcore-business case visar både potentialen för ökad inkomst och för kostnadsbesparingar.

Utformningen av ett business case sker i ett tidigt skede där kunden ännu inte har bestämt sig för att införa en PIM/DAM/DXP-lösning. Detta innebär att vi i det här stadiet ännu inte lagt lösningsspecifikationen på en nivå där vi kan ge en kostnadsuppskattning för implementeringen av Pimcore. I första hand kommer business caset att kunna visa på förväntade intäktsökningar och besparingar, och därmed ge en indikation på vilken budget som är rimlig för en implementering av Pimcore. Om budgeten ligger på en nivå som motiverar att ta fram en lösningsspecifikation och en kostnadsuppskattning, kommer affärsfallet att ge en bra indikation på avkastningen på investeringen (ROI).

 

Pimcore är en investering för framtiden och det är därför viktigt att tänka på framtida nyckeltal snarare än dagens när man gör sina beräkningar. Ett business case är avsett att hjälpa till att ge en grund för ett internt investeringsförslag och att visa om det finns en tydlig avkastning på investeringen eller inte. De beräkningar som används kommer att baseras på er erfarenhet, faktiska siffror, förväntningar och antaganden. De nyckeltal vi använder kommer att fastställas som ett resultat av diskussioner under en workshop. Ambitionsnivån för business caset är upp till dig och kan variera från en översiktlig genomgång av fördelarna till en grundlig beräkning baserad på så realistiska nyckeltal som möjligt. I modellen för ett businesscase använder vi så många faktiska siffror som möjligt och informationen används för att beräkna både intäkts- och kostnadskonsekvenser. Om du bara vill göra en kostnads-nyttoanalys av en potentiell implementering, kan du själv ställa upp hypoteser om vad du vill uppnå för att få en uppfattning om vad du kan förvänta dig.

 

Pimcores specialist i Norden

Tobias Lindström, CEO

Tobias Lindström

CAG Ateles är Pimcores huvudpartner i de nordiska länderna. Pimcore skiljer sig från andra lösningar på marknaden genom att det inte bara är PIM utan en "suite" som inkluderar PIM/MDM, CMS, DAM, CDP och Ecom. Pimcore är open source och finns i flera licensversioner.

Om du använder communityversionen finns det inga licenskostnader, inte heller för antal användare, antal produkter, antal servrar eller databasanrop, oavsett om du endast använder PIM eller om du också använder funktionerna för CMS, DAM, CDP eller Ecom. Detta ger extrem flexibilitet och undviker stegvisa kostnader vid användning av nya funktionsområden vilket gör det kostnadseffektivt att även använda en liten del av ett nytt funktionsområde. Man kan till exempel använda Ecom-funktionerna för en enkel nischlösning eller en katalogpresentation i fall där det annars skulle bli för dyrt och komplicerat att använda ens huvud-Ecom-lösning. Likaså i fall där man annars skulle ha byggt en sådan lösning separat.

Pimcore är också tillgänglig som en Enterprise-licens, vilket ger tillgång till ytterligare funktioner och tillägg. Detta är dock endast relevant om du har ett specifikt behov av dessa funktioner och tillägg. De två versionerna är i övrigt identiska, och du kan börja med en gratis licens och byta till enterprise-versionen vi behov, utan att behöva ominstallera eller pådriva dig andra utvecklingskostnader. Om dina behov är relativt standard och anpassningen är begränsad till att ställa in parametrar, är Pimcore också tillgängligt som "Software as a Service" där hosting och uppgraderingar ingår.

 

 
 

Läs mer om hur Pimcore kan effektivisera er verksamhet

 
guide konvertering cover

10 viktiga punketer som höjer konverteringen i din e-handel

Föregående
Föregående

Tillgänglighetsdirektivet i E-handel: Framtiden är här och fördelaktig för alla.

Nästa
Nästa

Hur Pimcore kan effektivisera ditt företag