Att välja PIM-system till din verksamhet (1:3)
För att din organisation enkelt och effektivt ska kunna hantera produktinformation är det viktigt att utgå från verksamhetens behov för att hitta rätt lösning. Vad behöver systemet kunna göra, vilka interna förutsättningar och krav har ni – och hur vill ni kunna hantera produktinformation i framtiden? Här guidar vi dig igenom arkitekturen bakom PIM och hur du bör tänka inför valet av system.
Därför behöver ni ett system för product information management (PIM)
Syftet med att skaffa ett PIM-system är att verksamheten ska få en plattform där ni kan jobba med produktinformation på rätt sätt – så ni kan införa en viss typ av struktur och höja kvaliteten över hela verksamheten. Ofta är hanteringen av produktinformation väldigt personstyrd, vilket kan göra processen sårbar och ineffektiv. Genom att införa ett PIM-system för att jobba enhetligt med produktinformation undviker ni silos i verksamheten och kan dra nytta av data och kompetenser på ett bättre sätt.
Ställ rätt krav beroende på verksamhetens behov
Vilket PIM-system som är rätt för just er skiljer sig åt beroende på vilka behov din verksamhet har. Det första steget blir därför att kartlägga hur ni arbetar med produktinformation idag, och därefter ta hjälp av en PIM-leverantör för att göra en djupare analys av era behov och sätta upp en lämplig struktur.
Innehåll och produkter
Säljer ni egna produkter, eller andras? En verksamhet som jobbar med egna varor har sannolikt en mindre mängd produkter som saknar produktinformation från externa källor och databaser. Här blir det naturligt att sätta upp egna arbetsprocesser och ha ett bra externt stöd för texter, bilder och översättning, exempelvis. En marknadsplats har istället kanske hundratusentals produkter från många olika leverantörer, vilket ställer krav på att systemet kan sammanfläta data från olika håll.
Undersök vilken produktinformation ni kan få tillgång till från vilka källor, och vilken typ av information det handlar om. Säljer ni främst tekniska produkter behövs en typ av master data management som hanterar olika attribut på ett enkelt sätt. Är produkterna beroende av mer mjuka värden har ni sannolikt behov av ett system med mer stöd för content.
Tekniska förutsättningar
Har ni några regler eller strategier inom koncernen som begränsar vilket system ni kan använda? Det kan exempelvis vara att all mjukvara ska komma från Microsoft, fungera som SaaS eller vara molnbaserad för att underlätta arbetet. Eller så är ni en stor aktör med behov av en tjänst som går att driva och utveckla på egen hand utifrån det som är viktigt för er verksamhet. Det skapar andra förutsättningar för vilket PIM-system ni kan och bör välja.
Vilka krav bör ditt PIM-system uppfylla? Läs vidare i detta blogginlägg!