5 anledningar till varför du som beslutsfattare bör ta ställning till framtidens B2B-handel

Modell som springer mot framtiden

Idag går digitalisering och tillväxt allt som oftast hand i hand. Vi ser dock tendenser att många B2B-företag oftare hamnat på efterkälken i frågor kring digitala lösningar jämfört med B2C-företag. I det här inlägget vänder sig Aron Wallden, Client Success Manager, till dig som beslutsfattare och presenterar fem anledningar som motiverar varför det är viktigt att redan nu ta ställning till e-handel och digitalisering av din verksamhet. 

 Marknaden utvecklas i snabb takt och kommer att fortsätta utvecklas digitalt. Den som vill vara med och fortsätta spela måste därför kunna erbjuda pålitliga och funktionella digitala lösningar. Verksamheter digitaliseras, blir smartare, effektivare, mer lätthanterliga och den digitala lösningen kommer hela tiden mätas mot konkurrerande verksamheter. Som beslutsfattare i det strategiska arbetet är det naturligt och av största vikt att inte vänta med stora förändringar utan att istället ligga i framkant för vad som ligger i bolagets utveckling. Kort sagt, det handlar om att inte bli frånåkt på den egna banan och riskera att någon annan gör det du gör, men på ett effektiviserat sätt som tillgodoser dina kunders nya och förändrade behov och önskemål. 

1.  Funktion - Kunderna förväntar sig det

Oavsett om du driver ett mindre eller större bolag förväntar sig dina B2B-kunder att du har väl fungerande digitala lösningar. Ofta anpassade för kundens specifika önskemål med en personlig företagssida, vanligt förekommande produkter, avtal etc. Som handlare vill du såklart göra det enkelt för dina kunder att handla av dig och skapa återkommande och nöjda kunder. Idag ska en e-handel vara enkel att använda både för säljaren och köparen vilket gör att det krävs en gedigen och genomtänkt arkitektur som stödjer dessa funktioner. Det återkommer vi till i punkt två.

Ett exempel: Din kund är på tjänsteresa och behöver komma åt ett kostnadsförslag som du gett. Kostnadsförslaget visar allt som kunden önskar veta i form av produkter, bilder, specifikationer och avtal. Din kund kan då snabbt logga in och läsa igenom köpspecifikationen på sin egen företagsprofil där er säljare låtit lägga upp köpet. Ordern läggs och hemma på huvudkontoret kan medarbetare se köpet, följa och spåra ordern.
Den typen av funktionaliteter förväntar sig kunderna online – oavsett om de använder datorn eller mobilen, befinner sig på kontoret eller på resande fot.

2. Struktur - För dina medarbetares skull

Såväl dina nuvarande som framtida medarbetare förväntar sig att driften och verksamheten är digitalt utvecklad. Säljarna vill kunna få ta del av utförliga data som kataloger med information, orderhistorik, orderstatus eller hur det ser ut i pipeline, för att nämna några av alla funktioner säljare använder sig av idag och som ska vara tillgängliga på resande fot.

För att strukturera kundkontakter, kundorder och annan relevant information och inte minst effektivisera det vardagliga arbetet krävs ett stödsystem som strukturerar data på ett skalbart och överskådligt sätt. Det behövs ett riktigt genomtänkt CRM-verktyg (Customer Relationship Management). Ett CRM ger information och strukturstödet som organisationen kräver och gör att allt är samlat på samma ställe och därigenom även besparar organisationen mycket tid. Kopplingen mellan e-handel och ett bra CRM-system är viktig och ett väldigt kraftigt verktyg att ha i vardagen. 

Ett annat system är PIM (Product Information Management) som kompletterar företagets CRM. Idag med de oftast stora volymer av produkter, både fysiska och digitala butiker, centrallager med mera är ett genomtänkt PIM-system närmast en hygienfaktor för att bemästra information kring produkter på ett strukturerat och centralt sätt. Läs mer om PIM i guiden nedan.

 

Vill du veta mer om PIM?

Vi har skrivit en guide som förklarar

varför du behöver ett PIM-system för din e-handel.

3.  Utveckling - Ökad kompetens inom organisationen

En av de viktigaste faktorerna för medarbetare idag på en arbetsplats är att se personlig utveckling och breddning/fördjupning av kompetens. Att som B2B-företag satsa på att digitalisera verksamheten gör att medarbetare får arbeta med nya innovativa verktyg, utveckla sin kompetens i nya attraktiva system och hjälpa både bolaget och medarbetarna att bygga för framtiden. En bra uppsatt digital resa inom bolaget ska leda till en snabbare innovationstakt, ökad effektivitet, nya infallsvinklar och nya lösningar.

Med digitalisering och en uppsatt e-handel kommer också en rad ny kunskap vilket kan öppna möjligheten för nya resurser i form av kompetens. Det kan exempelvis vara e-com-ansvarig, digital marketing-specialister eller UX- och UI-designers. Att satsa på den digitala utvecklingen ger företaget nya verktyg och data att använda sig av både internt och externt. Såväl interna processer och arbetssätt inom olika delar av organisationen kan effektiviseras genom digitalisering för att inte tala om den större mängd data som företaget kan använda i sin kommunikation med marknaden. Det leder oss till punkt fyra.

4.  Större mängder kvalitativa och kvantitativa data

En e-handel med tillhörande stödjande system är en guldgruva för datainsamling och analyser. Med insamlade data kan ni lägga upp strategier, mäta effekten av era kampanjer, mäta hur kunden beter sig på er sida, mäta konvertering och en rad andra funktioner som effektiviserar ert arbete och gör upplevelsen för era kunder bättre.

Servicen i relationen till kund blir helt enkelt skarpare och effektivare och du som beslutsfattare kommer kunna se fram emot att analysera allt från säljdata till data för orderhistorik och kundernas faktiska beteende online.

Med hjälp av den data ni samlar in kommer ni kontinuerligt kunna optimera såväl e-handel som sortiment och marknadsstrategi. 

 

Vad är en MDM- & CMS-strategi och hur kan det hjälpa till att ta kontrollen över er information? Läs mer.

 

5. Det är kostnadseffektivt

Alla de system som ingår i en e-handel och digitalisering av verksamheten är till för att effektivisera och underlätta. Underlätta så väl för kunder att handla av er och allt som rör kundens affär som för att lösningen ska underlätta för företaget internt i alla led.

En stor del av syftet med digitaliseringen är att göra det kostnadseffektivt. Med hjälp av e-handel och automatiserade säljprocesser kan du exempelvis få leads på ett helt nytt sätt än tidigare och genom den informationen anpassa marknadsföringen för att öka ROI. Digitaliseringen gör även att ni med hjälp av sk. Dashboards kan följa processer i realtid och automatisera rapporter till olika delar av organisationen. 

Möjligheterna med en e-handel och smarta digitala stödsystem gör att ni ska kunna effektivisera, organisera och skala er verksamhet, hela tiden på ett kostnadseffektivt sätt. 

En fråga som varje beslutsfattare bör ställa sig är den alternativa kostnaden av att inte digitalisera. Vi vet vad digitaliseringen kan göra och för oss är e-handel och digitalisering inget val. Det är en nödvändighet idag och en möjlighet som vi inte vare sig vill eller kan förbise.

Våga be om hjälp

Att implementera nya, innovativa arbetssätt kan kännas svårt, engagerande, spännande eller som att ”kasta sig ut” – känslorna är många och frågorna likaså. Det kan vara svårt att veta i vilken ände du ska börja och vem du ska be om råd. Men att börja så smått kan ge stora resultat, så var inte rädd för att våga fråga och be om hjälp. Ofta finns inte denna expertis inhouse och då kan det behövas en erfaren och pålitlig partner att samarbeta med. När det kommer till produktion, marknad och sälj förlitar man sig ofta på experterna – och detsamma bör gälla digitala lösningar och e-handel.

Att gå i riktningen mot framtidens B2B-handel händer inte över en natt och verksamheten kommer med största sannolikhet att behöva stöttning och support under processen. Om du känner dig osäker och har frågor är det en god idé att ta förutsättningslösa möten med en samarbetspartner. Fråga hur de kan hjälpa dig med dina utmaningar, hur de ser att marknaden rör sig och hur du kan förbättra företagets kundresa och digitala arbete.  

Tillverkare, grossist eller återförsäljare inom B2B?

Ta reda på hur digital handel kan vara aktuell för dig.

 

Välj rätt partner för dig

När du har din nya ehandel, digitala system på plats och känslan av upprymdhet och en oantastlig framtidstro infunnit sig då kvarstår en viktig komponent. De anställda måste också kunna navigera den. Därför är det viktigt med onboarding och att du samarbetar med en partner som ger dig det stöd och den rådgivning du behöver i processen. En ehandel är inte statisk utan den ska hållas levande, först då kommer den öppna upp otroligt mycket möjligheter och få er affär att växa. 

C.A.G Ateles är en totalpartner som kan svara på alla dina frågor som rör e-handel. Även om du inte vill starta ett stort projekt kanske du har behov av att göra din organisation redo för framtiden. Det är inte vi som har facit i handen – men vi kan digitalisering och vi samarbetar med dig för att komma fram till den absolut bästa lösningen med utgångspunkt i dina och dina kunders behov.

 

Vi ser fram emot att vara med och bygga er digitala lösning!

Har du frågor rörande framtidens B2B-handel?

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa just din verksamhet?

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

guide konvertering cover

10 viktiga punketer som höjer konverteringen i din e-handel

Föregående
Föregående

Hybrid Commerce – en enad plattform för B2B och B2C

Nästa
Nästa

Ta kontrollen över er information - Implementera MDM- & CMS-strategi för hela företaget