Mötet mellan företag och kunder är under ständig förändring.
Mötesplatsen har sedan länge expanderat långt utanför den fysiska butiken och omfattar numera alla kommunikationsvägar och alla digitala kanaler.
Tidpunkten sträcker sig nu över hela dygnet under alla dagar på året.
Mängden budskap som människor bemöts av ökar konstant.
Konsumenter är smartare än någonsin.
Kampen om kundens uppmärksamhet har aldrig varit hårdare. Därför blir det allt viktigare att interagera med kunder på kundernas villkor; att synas där de befinner sig, att erbjuda det som de efterfrågar och att göra det så enkelt som möjligt att handla via samtliga mötesplatser.
Framtidens digitala handel kommer att ske överallt där kunderna är. Därför behöver vi omnikanal- och unified commerce-lösningar för att säkerställa en enhetlig kundupplevelse i alla kanaler.
Vad är Omnikanal?
Omnikanal är en metod som handlar om att hålla samman all marknadsföring och försäljning i en enhetlig strategi för alla relevanta kanaler. Omnikanal, eller Omnichannel på engelska, fungerar genom att alla tillgängliga kanaler hanteras och behandlas utifrån hur de samverkar och bidrar till helheten. Syftet är att säkerställa en bra kundupplevelse i alla kanaler, samt att underlätta i kundens köpresa.
Omnikanal innehåller både tekniska och strategiska lösningar och omfattar alla kontaktytor mellan kund och företag. Det inkluderar allt från fysiska butiker och telefonservice till sociala medier, appar och andra digitala kanaler.
Vad är Unified commerce?
Unified commerce är en vidareutveckling av omnikanal och innebär att samtliga kanaler integreras och hanteras från en och samma plattform. All information är densamma och blir direkt tillgänglig via alla kanaler.
Varför behöver vi omnikanal och unified commerce?
Omnikanal är det bästa sättet att hålla kunden i centrum. Du levererar samma budskap på samma sätt i samtliga kanaler, och säkerställer att du möter kunden på kundens villkor.
Unified commerce hjälper dig att leverera omnikanalupplevelsen till dina kunder genom att ersätta alla kanaler med en enda handelsplattform. Din nya, centraliserade plattform hanterar alla dina kundmöten, vare sig det är på webben, i mobilen, i butik eller på sociala medier.
Detta öppnar upp möjligheter både för ditt företag och för dina kunder. Det blir till exempel möjligt att göra all prisinformation, lagerstatus, erbjudanden och försäljning tillgängliga, oavsett var kunden befinner sig. Samtidigt får du en plattform för kommunikation och transaktions- och orderhantering som hanterar samtliga kanaler parallellt – en beställning via sociala medier går alltså in i samma system som via din webbshop.
Unified commerce förenklar hela köpprocessen både på kort och på lång sikt. Det blir inte bara enklare att kommunicera med dina kunder, du får även en lösning där det blir enkelt att byta ut och lägga till funktionaliteter i ditt erbjudande. Och varje ny funktion gäller automatiskt för alla dina kanaler.
Omnikanal & unified commerce hos CAG Ateles
Med omnikanal och unified commerce hos CAG Ateles förbereder du din verksamhet för framtidens kund.
I vårt unified commerce-koncept utgår vi från en API-baserad grundplattform där vi sedan enkelt kan skapa nya kundmöten genom webben, mobila appar, marknadsplatser, sociala medier och så vidare.
Din affärspartner inom unified commerce
Utöver att vara marknadens bästa teknikleverantör är CAG Ateles även en affärspartner. Vi lägger upp den digitala affärsstrategin och gör hela resan tillsammans med dig och ditt företag.
Det innebär att vi ser över vilka digitala mötesplatser som bäst passar er affär och skapar en strategi som har alla kanaler i åtanke. Utifrån den strategin föreslår vi den bästa tekniska lösningen där er digitala affär kommer att kunna växa oavsett var du är just nu, eller var du i framtiden kommer att möta dina kunder.
CAG Ateles är partner med Adobe och är ett av Nordens mest erfarna konsultbolag när det kommer till utveckling och implementation av kundanpassade standardplattformar till stora företag.
Unified Commerce - så skapar du en sömlös kundupplevelse
Läs om hur vi hjälpte MAXBO att satsa på Unified Commerce både för B2B och B2C