5 best practice för optimering av produktsidan

Produktsidorna på din e-handelssite är den plats där du har störst chans att övertyga besökaren om att ta ett köpbeslut, och eftersom mycket trafik vanligtvis kommer till produktsidorna är det viktigt att löpande jobba med att optimera dem och genom det skapa en bra användarupplevelse. I det här blogginlägget har vi samlat fem områden för best practice:

Användare som scrollar på mobilen


  1. Bilder: Bilderna är det första dina besökare ser på produktsidan och det är därför viktigt att de representerar produkten du vill sälja väl. Se därför över att bilderna är högkvalitativa, att det finns bilder på detaljer och i olika vinklar. Använd om möjligt även produktvideos för att ge en bättre förståelse för produkten och sätta den i ettsammanhang.

  2. Produktbeskrivningar: En tydlig, informativ och övertygande produktbeskrivning är avgörande för att kunden ska förstå mer om produkten och ha bra beslutsunderlag. Se därför till att beskriva produkten noggrant, inklusive dess funktioner, fördelar, användningsområden och eventuella specifika egenskaper. Använd gärna produktbeskrivning i punktform som komplement till löptext för ökad läsbarhet.

  3. Tydlig call-to-action (CTA): En framträdande och tydlig köpknapp (CTA) är nödvändig för att guida besökare till att genomföra köpet. Använd en uppmanande text på knappen, till exempel "Lägg i varukorgen" eller "Köp nu", för att uppmuntra till handling. Låt gärna CTA:n vara sticky längst på sidan för att ha den lättillgänglig även vid scroll.

  4. Visa reviews: Positiva recensioner från andra kunder kan hjälpa till med att få potentiella kunder att känna sig mer trygga med att köpa produkten och därigenom öka konverteringsgraden. Därför rekommenderar vi att inkludera betyg och kundrecensioner på produktsidan.

  5. Visa cross-sell-produkter: Genom att visa köpförslag med relaterade produkter, exempelvis "Du kanske också gillar", på produktsidan finns det chans att öka genomsnittsköpet och även förbättra kundupplevelsen i stort. Genom att visa relaterade produkter som kan vara relevanta för kundens behov eller intressen visar du som e-handlare att du förstår deras önskemål och kan hjälpa dem att hitta allt de behöver på ett ställe. Vi uppmuntrar till att A/B-testa olika varianter av rekommendationer och hitta den vinnande modellen för just din site.


Har du några frågor eller vill veta mer om hur du kommer igång med att optimera produktsidorna på din e-handelssite är du varmt välkommen att kontakta oss på CAG Ateles.

guide konvertering cover

10 viktiga punketer som höjer konverteringen i din e-handel

Föregående
Föregående

Varför användarupplevelsen på din e-handelssida är beroende av page speed

Nästa
Nästa

Optimera kundresan med AI.