Checklista: Så maximerar du försäljningen under reaperioderna
Årets stora reaperiod närmar sig, och återigen spås konsumtionen nå “all time high”-nivåer under årets sista kvartal. Black Friday i slutet av november har senaste åren växt sig allt större i Sverige, och har därmed bidragit till att starten på det som tidigare var traditionell julhandel i mitten av december har tidigarelagts.
Den långa rean i slutet av året har lett till ett förändrat köpbeteende hos konsumenterna. Idag planerar många sina inköp att ske under reaperioderna, till skillnad från tidigare då spontanköpen dominerade. En annan viktig aspekt som påverkar handeln allt mer, inte minst under reaperioderna, är hållbarhet – något som växer sig allt starkare hos dagens medvetna konsumenter. 2018 ledde det bland annat till att flera bolag valde att rakt av bojkotta Black Friday med hänvisning till just klimatfrågorna – och fler lär följa i år.
Det viktiga för er som e-handlare inför reaperioden är att sätta upp en strategi som känns rätt för just ert bolag – med utgångspunkt i vilka värden ni står för och vad ni har behov av. Väljer ni att satsa på att maximera försäljningen så gäller det att förbereda sig i god tid, eftersom konkurrensen och buzzet är som störst just då. Här kommer vår checklista med konkreta tips!
1. Sätt en strategi – vad vill ni få ut av reaperioden?
Se rean i slutet av året som en enda lång period – från Singles Day 11/11 till mellandagsrean. Lägg upp en strategi för hur ni ska (eller inte ska) jobba med kampanjer under denna sammanhängande period.
Ska ni sälja ut lager eller nytt sortiment? Att gå ut med ett brett erbjudande på hela sortimentet driver bra top line, men slår hårt på marginalen.
Vilka affärsmässiga behov har ni? Fundera på hur ert bolag ska hantera kampanjerna utifrån dessa. Räkna ut effekten av de nyckeltal ni vill driva i god tid för att känna er trygga i er strategi.
Håll fast vid er strategi – oavsett vad konkurrenterna gör! Glöm dock inte att bevaka deras agerande för att kunna ha det som underlag inför nästa år, tillsammans med en analys av er valda strategi och hur genomförandet gick.
2. Optimera sajten – det är nu det gäller!
Mobile first är viktigare än någonsin. Ni får ingen andra chans att konvertera trafiken – det måste hända nu!
Säkerställ att ni kan ta hand om den ökade trafiken genom att lasttesta er sajt, framför allt med många användare samtidigt.
Testa och tidsinställ kampanjer för att vara säkra på att allt fungerar när det väl gäller (Black Friday kickar till exempel igång 00.00 – på slaget!).
Visa korrekta priser direkt. Bäst effekt på kampanjen får ni om ni visar de nedsatta priserna direkt i kategorierna, istället för att göra ett generellt avdrag i kassan. Med uppdaterade prisfiler kan ni även visa de rätta priserna i dynamiska format.
Jobba strategiskt med upsell och cross-sell av fullmarginalprodukter för att öka snittordervärdet och marginalerna på kampanjköpen.
Går något fel är supporten väldigt viktig – både internt och hos partners. Planera i god tid och se till att avsätta resurser hos alla inblandade, så de finns tillgängliga att hjälpa er om det krisar.
3. Skapa tydlighet i kommunikation och erbjudande
Ha ett tydligt budskap i samtliga kanaler. Bruset är stort – så krångla inte till det! För omnikanal-företag är det viktigt att ha samma erbjudanden för att skapa tydlighet och igenkänning mellan kanalerna.
Glöm inte bort era mest lojala kunder. Behandla dem som VIP:s och erbjud till exempel förtur till Black Friday några timmar tidigare än resterande kunder.
Gör en kommunikationsplan i både ägda, förtjänade och köpta kanaler för att maximera och optimera trafiken. När och var ska ni kommunicera vad?
Använd gärna rörligt material – det engagerar mottagaren och möjliggör differentiering av kommunikationen.
Konkurrensen om synlighet är stor – så se till att förboka trafikdrivande räckviddsköp i sociala medier.
Lägg upp en SEO-optimerad kampanjsida långt i förväg – både för att ha en relevant landningssida för intresserade (som till exempel nås via sök) samt för att ta en bättre placering när det väl gäller.
Satsa mer högt upp i funneln inför reaperioden – och jobba sedan med remarketing vid de största dagarna (som Black Friday) för att konvertera de tidigare besökarna.
Se över dina målgrupper och jobba aktivt med de som har hög sannolikhet att driva försäljning, t.ex. medlemmar och lookalikes till dem.
Ha en plan för reaktivering av de kunder som handlar under reaperioden.
4. Säkerställ att logistik och kundtjänst klarar ett ökat tryck
Se till att det finns bra kvantiteter på det sortiment ni valt att kampanja med, både när det kommer till bredd och djup.
Förmedla korrekta leveranstider till kunderna! Kommer deras order dröja längre än vanligt på grund av högt tryck hos er – eller brukar er distributör vara en flaskhals? Planera er interna kapacitet, prata med leverantörerna och var tydliga mot kunderna för att skapa en bra shoppingupplevelse hela vägen.
Reaperioder kräver mer av er kundtjänst. Fler orders leder automatiskt till fler ärenden. Se över bemanningen och var tillgängliga för era kunder när trycket är som störst – både onsite när de ska handla men även vid eventuella frågor efter att de har handlat.
Njut av effekterna!
Sammanfattningsvis handlar det helt enkelt om att ha en tydlig strategi inför reaperioderna och förbereda så mycket som möjligt. Då kan du sedan sitta bakåtlutad med en popcornskål i knät framför Google Analytics under Black Friday – och se alla orders trilla in!