5 sätt att optimera er webbutik och ge försäljningen en boost
Genom att ta vara på de små detaljerna och fokusera på besökarens köpresa kan du enkelt öka konverteringsgraden i er e-handel eller webbutik. Här är 5 best practises som kommer att ge försäljningen en skjuts framåt!
1. USP:n först!
Det viktigaste först – som i alla sammanhang. Gör er USP synlig direkt för besökaren så fort denne kommer in på webbplatsen. Fri frakt och fri retur, till exempel, är något som många webbutiker och e-handlare har idag, och något som många besökare efterfrågar. Är detta er starkaste sida? Då ska det synas direkt. Har ni något ännu bättre? Lyft fram det istället, och låt frakten vara en självklar bonus.
2. Detaljerade produktbilder
Något av det allra mest centrala för alla webbutiker är att ha klara, detaljerade produktbilder. Se till att det går att zooma in på ett enkelt sätt (framför allt i mobilen!) – och att bilderna inte blir pixliga eller suddiga vid förstoring. En självklarhet, kanske man kan tycka, men också någonting besökarna tar för givet. Flera bilder, och gärna videoklipp, är något som ytterligare ökar chansen för konvertering. Ingen vill köpa grisen i säcken!
10 viktiga punketer som höjer konverteringen i din e-handel
3. Omedelbar sökfunktion
Best practise för sökfunktionen är att den ska vara både intelligent och omedelbar, det vill säga – sökresultaten ska visas direkt, efterhand som du skriver i rutan. Detta är något som i det närmaste är standard idag, och har utvecklats under lång tid i takt med att sökfunktionerna blivit allt smartare. Sökfunktionen ska heller inte bara visa produkter, utan även lista kategorisidor och landningssidor. Letar besökaren efter byxor så ska resultaten visa både enskilda produkter och kategorin “Byxor”. En smart och snabb sökfunktion är en hygienfaktor i webbutiker idag!
4. Cross selling och upselling
Det finns två huvudsakliga best practices när det gäller merförsäljning i webbutik – antingen upselling eller cross selling. Det förstnämnda innebär att erbjuda en dyrare eller mer uppdaterad variant av samma produkt kunden redan lagt i varukorgen. Har någon valt en TV som är på kampanj så kan man erbjuda ett annat varumärke eller en TV med bättre specifikationer. Målet är som regel att öka marginalerna genom att sälja en dyrare produkt. Cross selling handlar i sin tur om att utöka antalet produkter i varukorgen – om någon ska köpa en ficklampa får man ett förslag att lägga till batterier – direkt i utcheckningen. Det handlar om att hjälpa kunden med dennes behov – och samtidigt utöka värdet på konverteringen.
5. Betalningsmöjligheter
Betalningssteget är bland det viktigaste i kundens köpresa, och där man ser att flest kunder lämnar webbutiken. För att underlätta i detta steg är det viktigt att ha flera olika välkända betalsätt. Ju fler alternativ du har, desto större är chansen att kunden redan är inloggad i eller ansluten till någon av betalningstjänsterna, exempelvis Klarna och Swish. Att göra det lätt för kunden att betala är nyckeln till ett snabbt köpbeslut. Faktura, kortbetalning och direktbetalning är de vanligaste sätten i Sverige, men digitala tjänster som Apple Pay eller Amazon Pay är på stark frammarsch – och gör valet ännu enklare.
CRO & A/B-test hos Ateles?
Hos Ateles får du konverteringsoptimering som tar din verksamhet till nästa nivå.
Vi hjälper dig att identifiera problemområden och förbättringsmöjligheter i din design utifrån hur dina kunder beter sig på webbplatsen. Vi hittar var på webbplatsen du tappar kunder och prioriterar vilka insatser som bör vidtas.