Digitalisering av B2B-handel

Omfattning

Digital handel omfattar all kommunikation och transaktioner mellan leverantörer och marknad på digitala plattformar. I B2B måste man förstå både produktens livscykel, digitaliseringspyramiden och kundresan för att kunna identifiera behov och fördelar. Behoven varierar beroende på var i värdekedjan aktörerna befinner sig.

Användarupplevelse

User experience-projekt, som vi känner det från B2C, kan avslöja kundernas preferenser, men ge begränsad insikt i praktiska lösningar. För en bättre förståelse måste man titta på hela produktens livscykel, från produktion till slutanvändare.

Behov

Tillverkare behöver system som CMS, PIM och DAM för att underhålla viktig produktinformation som bilder, användarmanualer och marknadsföringsmaterial. Information om hållbarhet blir också allt viktigare.

Faser i en digitaliseringsprocess

för B2B-handel

Målet för många B2B-företag är att bygga en interaktiv kundportal som skapar lojala kunder och lönsamma affärer. B2B-pyramiden illustrerar den resa man går igenom, och visar att B2B-handeln inte bara är en nätbutik, utan ett samspel av företagspresentationer, produkt- och prispresentationer, näthandel, samt integrationer och tillgång till lojalitetsskapande resurser.

B2B Pyramiden från Basic Content via optimering till B2B Complex Commerce.

Optimera din digitala handel: Kontakta oss för att förstå hur skräddarsydda verktyg och processer kan effektivisera hela din kundresa och produktlivscykel – från produktion till slutanvändare.

Kontakta oss om du vill veta mer

Tobias Lindstöm, CEO

Tobias Lindström
CEO
CAG Ateles
+46 736 40 92 32
tobias.lindstrom@cag.se

Jan Engström, COO

Jan Engström
COO
CAG Ateles
+46 705 52 55 89
jan.engstrom@cag.se