Det nya arbetslivet och digitalisering

Det nya arbetslivet och digitalisering.png

Inom de flesta branscher och områden har pandemin satt avtryck och förändrat människors vardag. Ett av de områden som kanske förändrat livssituationen mest för den enskilde individen är sättet vi arbetar på. För många har pandemin inneburit hemarbete, arbete på distans, onlinemöten och möten med kollegor allt mer sällan. 

Men hur kommer vi arbeta framåt och hur ska anställda och arbetsgivare tänka framöver? Vad är det ”nya arbetslivet”? 


Tobias Lindström, CEO, har mångårig erfarenhet av att arbeta med personal och personalfrågor och ger här sin syn på det nya arbetssättet som vuxit fram i spåren av pandemin. 
 

Förändrat läge 

— Om vi som arbetsgivare tror att det nya arbetslivet kommer vara enklare så tror vi fel, säger Tobias Lindström, CEO C.A.G Ateles AB 

Det finns områden som blivit enklare med den digitalisering och ”kutym” av att ha möten online som pandemin medfört. Inte minst förenklar onlinearbetet rekryteringar då många bolag blivit allt mer platsoberoenden. Men, det finns även andra delar som blivit en större utmaning, exempelvis är att skapa sammanhållning på arbetsplatsen, teamkänsla och andra sociala värden.  

 

Flexibel arbetsplats – bygga kultur 

— Det finns företag, exempelvis Spotify och Google, där medarbetare ges möjlighet att helt arbeta på distans. Det fungerar men vi tror på att bygga kultur mellan människor i ett fysiskt möte och därför är träffar viktiga även om de kanske förekommer mer sällan.
 

Frågan kring att som arbetsgivare erbjuda medarbetare att helt eller delvis arbeta på distans är idag en högst aktuell fråga och något som varje arbetsgivare i dialog med medarbetare bör se över. Att förutsättningarna och det ”nya arbetslivet” som digitaliseringen medfört har förändrat spelplanen och vad den enskilde medarbetaren sätter värde på. 

Hur ska arbetsgivaren locka till att vara på arbetsplatsen – om vi ens ska vara på en arbetsplats? 

 
— Jag tror att pandemin har gjort att vi vant oss vid bekvämligheten rent praktiskt av att arbeta hemma. Därför kommer närheten till exempelvis gym, restauranger, butiker etc. att bli viktigare än vad det var tidigare. Det måste vara smidigt och praktiskt att åka till sin arbetsplats. Ser vi på den faktiska arbetsplatsen måste vi även där tänka i nya banor, arbetsplatsen kommer framöver i större utsträckning än tidigare att bli en social plats, en plats för att träffa sina kollegor. 

Kontoret – arbetsplats eller social yta? 

Kontoret kommer med all säkerhet att få en mer central roll för sammanhållningen och gemensamma möten än tidigare. Tänk dig ett attraktivt kontor med många sociala ytor anpassade för att träffas på, ha gemensamma luncher, fikastunder och aktiviteter. Tänk dig också att kontoren inte minst bör vara anpassat för onlinemöten då det ”nya” även inneburit att externa kontakter allt mer hålls genom onlinemöten.  

 
Är det så att öppna kontorslandskap har haft sin tid och idag blir det sociala ytor och tekniskt utrustade rum för kreativa möten online? 

 
DSC_7018.jpg

”Vi kommer inte gå tillbaka till hur det var innan Corona och restriktionerna, vi måste hitta nya sätt” 

Tobias Lindström, CEO C.A.G Ateles

 

 

Kontoret eller hemma – Tydlighet är nyckeln 

Många möter idag fördelarna av att bli allt mer platsoberoende men det riskerar att skapa problem av att exempelvis vara åtskillda och inte mötas i korridorerna, överhöra samtal eller helt enkelt byta tankar vid kaffeautomaten. Ett bekymmer kan vara att, av praktiska skäl, inte veta om kollegorna är på plats på kontoret eller sitter på annan plats. 

— Vi funderar på om vi ska bygga en app som underlättar för oss att se vart våra kollegor befinner sig. Under corona har vi märkt att det är svår att veta vilka som är på kontoret, vilka som är hemma och vilka som kanske är lediga. Det skapar viss förvirring och en lösning på det har efterfrågats bland medarbetarna. Idag använder vi funktionerna i Slack för den typen av kommunikation.  

Av praktisk och sociala skäl tror vi att det från ledingen måste ge klara direktiv om vad som förväntas. Det kan exempelvis handla om en procent som medarbetar bör vara på kontoret, det viktiga är att varje chef får föra dialog med sina anställda och hitta en väg framåt som fungerar. Det kommer vara att tillmötesgå önskan från flera håll och bygga på ömsesidigt förtroende men tydlighet kommer spela stor roll i den nya situationen som skapats senaste åren. 


Det blir inte som förr – se möjligheten   

Den flexibla arbetsplatsen har tagit rum och skapat ett ömsesidigt förtroende mellan medarbetare och arbetsgivare. Det är en fantastisk möjlighet där arbetsgivaren kan skapa en arbetssituation som hjälper den enskilda medarbetaren att på ett enklare och smidigare sätt få ihop livspusslet och görs det på rätt sätt är det en win-win för båda parter. Digitalisering och nya tankemönster driver oss alla framåt. 

SAMLA OCH INTEGRERA KUNDENS DATA OCH KÖP – FÖR EN ENHETLIG E-HANDEL!  Unified Commerce – så skapar du en sömlös kundupplevelse oavsett kanal Ladda ner guide
Föregående
Föregående

5 anledningar till varför du som beslutsfattare bör ta ställning till framtidens B2B-handel

Nästa
Nästa

Ta kontrollen över er information - Implementera MDM- & CMS-strategi för hela företaget